Nowe obrazy w zbiorach muzealnych
W ostatnich miesiącach zbiory Muzeum Regionalnego w Pilźnie wzbogaciły się o trzy kolejne eksponaty z dziedziny sztuki – piękne obrazy Stanisława Westwalewicza, artysty głęboko związanego z naszym miastem i regionem.
Stanisław Westwalewicz, urodził się w 1906 r. w Kozienicach k. Radomia. W 1933 r. ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie. Cztery lata później miała miejsce pierwsza indywidualna wystawa pejzaży Westwalewicza, zorganizowana w Pałacu Sztuki w Krakowie. W okresie II wojny św. Westwalewicz – żołnierz kampanii wrześniowej, został wzięty do niewoli, przebywał w bolszewickich obozach jenieckich – Kozielsku, Pawliszczew – Borze, Griazowcu. W 1941 r. wstąpił do II Korpusu Armii generała Andersa. Oddelegowany do drukarni polowej przy sztabie Polskich Służb Zbrojnych, został kierownikiem drukarni i grafikiem żołnierskiego tygodnika „Orzeł Biały”. Wraz z polską armią przebył szlak bojowy od Rosji poprzez Środkowy i Bliski Wschód do Włoch. Przez cały okres wojenny prowadził działalność artystyczną, o czym świadczą wystawy malarskie na Bliskim Wschodzie i w Rzymie. Był także jednym ze współzałożycieli Międzynarodowego Koła Artystycznego – Circolo Artistico Internazionale, znanego także pod nazwą „Art. – Club”. W 1951 r. artysta przeprowadził się do Pilzna – rodzinnej miejscowości żony Wandy z Koniecznych. Szybko zaakceptowany przez lokalną społeczność, brał czynny udział w życiu miasta. Obok tworzenia pejzaży o tematyce pilźnieńskiej, pracował także nad polichromią regionalnych kościołów (Pilzno, Dobrków). W 1962 r. Stanisław Westwalewicz przeprowadził się z rodziną do Tarnowa, gdzie wybudował dom z pracownią. Zawsze jednak – fizycznie i artystycznie – powracał do Pilzna. Zmarł 15 maja 1997 r.
Muzeum Regionalne w Pilźnie posiada w swoich zbiorach niezwykłą kolekcję dzieł artysty ściśle powiązaną z Pilznem. Obecnie będzie mogło dołączyć do zbiorów trzy niezwykłe prace. Pierwsza z nich to „Pejzaż Pilzna” (1952 r.) – urokliwy krajobraz miasta z widokiem miasta od wschodniej strony, w którym punkt kulminacyjny kompozycji stanowi gmach świątyni farnej p. w. św. Jana Chrzciciela. Obraz malowany fakturowo w stonowanej kolorystyce, utrzymany w chłodnej tonacji barw. Ton obrazu nostalgiczny, wzruszający wątek wzgórza, koloryzmu i pory dnia. Pejzaż jest jednym z najbardziej popularnych rodzajów malarskich artysty, a temat panoramy Pilzna z widokiem na wzgórze obronne i świątynie miejskie był często wykorzystywanym motywem w pracach Westwalewicza, w dekadzie lat pilźnieńskich. Kolejne dzieło, „Wiatrak” (1970 r.), to obraz wykonany pastelami, ukazujący zabudowę wiejską, najprawdopodobniej Strzegocic, ukazaną wieczorową porą, z nostalgicznym wiatrakiem w tle. Kompozycja jakby rozedrgana ruchami pędzla oddaje aurę tajemniczości ukrytą w płótnie. Ostatni z nowych nabytków to klimatyczne „Róże” (1989 r.), obraz olejny na tekturze, opiewający urok kwiatów w pełnym rozkwicie. Dzieła te potwierdzają, że Westwalewicz dbał o bogactwo kompozycyjne swych prac, starając się o dobór elementów i składników oraz właściwe ich ułożenie.
Te, a także inne dzieła artysty z kolekcji pilźnieńskiej można obejrzeć na ekspozycji stałej „Pilzno w obrazach Stanisława Westwalewicza”, w siedzibie muzeum regionalnego